Valmennuksen yleiset periaatteet

Yleistä

Kaikissa ikäluokissa: kehitetään yksilötaitoja yksilöitä valmentamalla ja ohjaamalla.

Perustekniikoiden harjoittelu jatkuu läpi koko pelaajauran.

F-D -junioreissa on erittäin tärkeää hyödyntää luontainen herkkyyskausi ennen murrosikää, ja harjoittelun tulee olla monipuolista yleistaidon nopeuden koordinaation ja lajitaitojen kehittämistä.

Valmennus tulee suunnitella pidemmällä kuin viikon, kuukauden tai sarjakauden mittaisella aikajänteellä, ts. useamman vuoden tähtäimellä.

Jokaisella joukkueella tulee olla kauden alkaessa laadittuna toiminta- ja vuosisuunnitelma, johon on kirjattu kyseisen vuoden tavoitteet (pelaajien lajitekninen ja fyysinen kehitys sekä pelilliset tavoitteet), toiminnan periaatteet ja pelisäännöt, turnaukset sekä joukkueen toimihenkilöt.

Mikäli joukkueessa on riittävästi pelaajia kahteen tai useampaan joukkueeseen, valmentajat muodostavat joukkueesta selkeät taitotasojoukkueet E-ikäluokasta alkaen. Tällä menettelyllä kaikki pääsevät pelaamaan ja harjoittelemaan omalla tasollaan, ja kehittyvät parhaiten. Nuorilla kehittyminen tapahtuu eri tahtiin, joten pelaajat voivat siirtyä joukkueesta toiseen kehityksen mukaan.

Pelaamaan oppii vain pelaamalla, eli suunnitelmaan mukaan mahdollisimman paljon turnauksia ja pelejä, sekä pelejä vanhempia ikäluokkia vastaa ja/tai osallistuminen myös vanhemman ikäluokan sarjaan silloin kun siihen on edellytykset olemassa.

Valmentajan suostumuksen ja päätöksen mukaisesti nuorempi juniori voi pelata myös vanhemman ikäluokan joukkueessa, mikäli hänellä on siihen edellytykset. Juniorin kehittymisen kannalta tämä on suotavaa.

Joukkueen valmentajille tulee antaa työrauha. Seuran organisaatio tukee valmentajan työtä.

 

Harjoittelua koskevia pelisääntöjä

Valmentajalle: uskalla vaatia! Vaatiminen on välittämistä. Ja muista vanha totuus: "jotta joukkue voi syttyä, valmentajan pitää olla liekeissä."

Ehdoton vaatimus on harjoituskuri ja harjoitusrauha = TEKEMISEN RYHTI. Tämä tuo ryhtiä toimintaan, jota pelaajat itse asiassa valmentajilta odottavatkin, ja se on ehdoton edellytys toimivalle harjoittelulle.

Muista kuitenkin harjoitusilo ja hauskuus tekemisessä, pilkettä silmäkulmaan!

Muita yleisiä periaatteita:

  • oikeiden tekniikoiden osaaminen, pelaamaan oppiminen ja omien suorien virheiden välttäminen on tärkein tavoite kaikille pelaajille, pelillinen menestys tulee sitten jos on tullakseen
  • muista VAATIMUSTASO: vaadi teknisesti oikeita suorituksia. On parempi, että pelaaja tekee 2-3 oikeaa suoritusta, kuin yhden oikean ja 10 väärää. Vääriä tekniikoita ja liikeratoja on erittäin vaikea, joskus jopa mahdotonta korjata myöhemmin.
  • harjoituksiin tullaan ajallaan, eli kun treenit alkavat, pelaajat ovat salissa varusteet puettuina juomapullot mukana valmiina aloittamaan
  • harjoituksista poissaolosta ilmoitetaan valmentajalle etukäteen, sekä syy poissaoloon
  • mieti yksi päätavoite jokaiselle harjoituskerralle: mitä / minkä asian haluat pelaajien oppivan ja muistavan harjoitusten jälkeen ? => tarkista opittu seuraavalla harjoituskerralla esim. kysymällä
  • perustele ja selitä pelaajille miksi mitäkin asiaa opetellaan
  • jos joskus harjoittelu ei suju tai pelaajat ovat väsyneitä eivätkä jaksa keskittyä, silloin on parempi lopettaa opettava harjoittelu, ja tehdä jotakin muuta
  • aktivoi pelaajat ajattelemaan keskustelulla ja kysymyksillä, kuuntele pelaajien mielipiteitä mitä he haluavat oppia, kysy palautetta harjoittelusta (oliko kivaa, oliko liian vaikeaa tai helppoa), ja ota ne myös huomioon
  • anna pelaajien joskus tehdä niitä harjoitteita joita he itse haluavat, tai anna pelaajein itse suunnitella treenit => näin annat ja opetat vastuuta tekemisestä myös pelaajille
  • kisailut mukaan harjoitteisiin - ei kuitenkaan oikean tekniikan opetustilanteisiin eikä tekniikan kustanuksella
  • pienpeli 2 vs. 2, kiertoharjoitteet jne. ovat loistava harjoitusmuoto sitten, kun pallo alkaa elää eli kun perustekniikat alkavat olla hallinnassa
  • harjoituksissa tulee tulla hiki joka kerta
  • taitojen opettaminen harjoitusten alkuun, fyysisemmät osuudet harjoitusten loppuun
  • hyödynnä hyvän tekniikan omaavia vanhempia junnuja tai aikuisjoukkueiden pelaajiea mallisuoritusten näyttäjinä
  • valmentaja huolehtii pelaajien siirtymisestä seuraavaan harjoitusryhmään pehmeällä tavalla esim. vierailemalla kevään aikana tyttöjen kanssa tulevassa harjoitusryhmässä
  • koulunkäynti on aina numero yksi